woensdag 23 februari 2011

23-02 Stoma loopt wel erg hard

Gisteravond na het aansluiten van de sondevoeding begon het eigenlijk allemaal. Uit het stoma liep gigantisch veel vocht. Zo'n 100ml per uur. En aangezien zijn vochtbalans al in de min stond, liep die nu nog meer in de min.
Op een gegeven moment besloten we om de kinderarts te bellen en die besloot om de voeding te vervangen door half ORS en half voeding. Maar dat hielp niet echt. Ieder uur zat zijn zakje vol en dat schoot niet op. Bij de paracetamol moest Rob steeds spugen.
Rond 22 uur kwam er een kinderarts langs en zij besloot om de in 2 uur tijd 500ml in te laten lopen omdat Rob op - 700 stond.
Maar om 24 uur was ik het zat en ik besloot om de sonde uit te zetten want zijn stoma gutste werkelijk. Zo kon Rob niet slapen en ik eerlijk gezegd ook niet.
Om 2.30 kwam er nogmaals een kinderarts langs en besloten werd om helemaal geen voeding meer te geven maar het infuus gewoon omhoog en ORS weer.
Om 6 uur kreeg Rob paracetamol en amoxi en helaas spuugde hij dit weer uit. Ik ging nog even slapen want de nacht was erg kort. Om 8 uur bleven de medicijnen er wel in.
Op zich was Rob wel beter dan gisteren Alleen dat stoma... Zo gauw Rob iets eet dan komt het er allemaal net zo snel weer door het stoma uit. Dr. Draaisma besloot om zo door te gaan met infuus op 40 en 40 ORS. En omdat Rob bij het geven van de paracetamol bleef spugen werd deze weer IV gegeven.
Masja kwam ook gezellig spelen met Rob en terwijl ik in de koffiekamer zat schalde er regelmatig een lach van Rob over de gangen. Het was erg grappig daar in kamer 19.
Rond 13 uur kreeg Rob ook weer school. Juf Gabriel ging weer met hem aan de slag terwijl ik even eten ging halen in het restaurant. Terwijl ik het eten in de RMD huiskamer opat kwam juf Gabrielle even vragen of ik een foto kon maken van alle woordjes die Rob had gemaakt en dat waren er al best veel. Rob had uitstekend gewerkt en ook best geconcetreerd.
De rest van de middag ging het zijn gangetje en Dr. Draaisma kwam nog langs om te zeggen dat Rob geen sondevoeding kreeg vanavond maar pas morgenvroeg. Rob mocht wel zijn potje appelmoes opeten, maar het gevolg was dat het stoma daarna 100 per half uur (!) liep.
Nee dat is nog niet helemaal goed. Maar gelukkig gaat het verder wel beter met hem. Het spugen is in ieder geval over.
Nu maar hopen dat eindelijk zijn darmen weer eens goed gaan werken, dan kunnen we morgen alsnog naar huis.
Rob slaapt nu lekker. Hopelijk een betere nacht dan afgelopen nacht.

Geen opmerkingen: