maandag 12 september 2011

12-09 Gesprek met Tamara Venrooy 2de kamerlid namens VVD

Zoals iedereen inmiddels wel weet is bij het kabinet het idee ontstaan om flink te snijden in het PGB. Nog maar 10% van de budgethouders mag zijn PGB houden en wel zij die een zorginstellingsindicatie hebben. De andere PGB-ers is zorg gegarandeerd door de staatssecretaris en wel dmv ZIN,ofwel zorg in natura, van bv thuiszorg.
Maar zoals dus ook bekend is, is bij Rob en vele andere ZIN niet mogelijk door omstandigheden. Of complexe zorg, of te veel verschillende mensen wat Rob sowieso niet aankan en bv. mensen met autisme ook niet, of te onverwachte zorg, of gewoon angst en vaste tijden. Tja dat alles speelt eigenlijk wel bij Rob, maar ook dus bij meer mensen.
Op het plein in Den Haag heb ik Tamara Venrooy en Sabine Uitslag(CDA) mogen toespreken en daar hebben ze beloofd om naar mijn verhaal te kijken. En echt met alle respect naar Tamara Venrooy toe, zij hield zich aan haar belofte en na een twitterbericht van mijn kant, wilde ze zelfs in gespek met mij aangaan. GEWELDIG!!
Maar ja, ik held op sokken, heb soms een grote bek, soms klap ik ook helemaal dicht. Gelukkig was Stans van belangenvereniging Per Saldo (belangenver. pgb) bereid om mij terzijde te staan.
Vandaag werd ik dus om 15 uur in Nijmegen verwacht. En natuurlijk was ik weer veel te vroeg.
Het gesprek verliep al snel heel vlot. Tamara had natuurlijk al wat van mijn blog gelezen, en was daardoor al goed voorbereid. Het was echt een heel fijn gesprek. Ik kon vertellen wat de zorg voor Rob inhield en ook dat alles in het ziekenhuis was aangeleerd en dat je dus ook niet zomaar aan zorg kon beginnen. Ook vertelde ik waarom ZIN geen optie was en Tamara kon het gelukkig allemaal heel goed begrijpen. Ik heb tegenover een hele vriendelijke vrouw gezeten die ook echt geemotioneerd was door alles wat er nu gebeurd met de zwakkere in de samenleving. Ik heb ook echt het idee dat ze oprecht zoekt naar een oplossing daar waar ZIN niet mogelijk is, maar nog niet alles mag en kan zeggen zolang de brief van de staatssecretaris binnen is. Er is al een positieve beweging rondom de Focuswoningen, en dat is al een begin.
Ook is Tamara zich ervan bewust dat vaak waar ZIN niet kan een PGB goedkoper is, maar het gaat om het totale PGB-pakket. En misschien is daar dan wel de sleutel.
Ook Stans vertelde nog een persoonlijk verhaal en daardoor werd nog meer duidelijk dat PGB eigenlijk voor een grotere groep mensen een goede oplossing is. Daar heb ik dan ook geprobeerd om naar toe te werken. Maar ik begrijp ook dat ze nu nog geen toezeggingen kan en mag doen. Ik heb er echt een goed gevoel bij, want ze heeft heel goed geluisterd en gaat met mijn verhaal aan de slag. Mijn verhaal staat natuurlijk niet opzich, maar geld voor meer mensen. We hebben bijna een uur gepraat en een paar knelpunten doorgenomen waarom het PGB te succesvol is geweest. Natuurlijk moet er een oplossing komen om zorg over 10 jaar nog te garanderen, maar als mensen het zelf met behoud van eigen regie, en behoud van eigen zorg het goedkoper op kunnen oplossen, moet je die manier natuurlijk nooit weggooien. Garanties kon ze nu nog niet geven, maar ze nam mijn verhaal wel mee naar de rest van de VVD. Het is namelijk een verhaal waarin duidelijk is dat ZIN niet kan en er veel zorg nodig is. Nogmaals hopelijk komt de brief van de staatssecretaris snel, dan is er meer duidelijk.
Ik vond Tamara echt oprecht en zeer sympathiek en heeft beloofd om na de brief te kijken wat er voor oplossing kan komen. Maar dat het opgelost moet worden dat is zeker. En dat wil ze ook echt. Ik wil Tamara dan ook hartelijk bedanken en zeker ook Stans. We blijven duimen dat het PGB in welke vorm dan ook beschikbaar blijft voor een grotere groep mensen dan die 10% en ik heb weer een beetje hoop.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Wow kanjer, goed gedaan weer!Dat is niet niks zo'n gesprek.

Afgelopen week kwam een vriendin van mij met de MooiRooikrant op de thee. Daar stond een heel mooi verhaal in van een prachtig gezin met een leeuwin van een moeder die knokt voor haar zoon en gezin. Geweldig om te lezen, petje af!!

Liefs van Peggie, Chris en Faya

Anoniem zei

geweldig gedaan Gitte!!!

xx anouk

jeannet zei

Super gedaan, petje af, dank je wel!

janenans zei

Dank voor je inzet en hoop doet leven. Iemands goede bedoelingen inschatten is alleen mogelijk in een rechtstreeks gesprek.
Op Tv is dit een poppetje wat jou leven afbreekt.
Ik hoop dat ze zich realiseert dat de Pgb timeline soms harder overkomt dan het ongetwijfeld de bedoeling is van wanhopige mensen..

Anoniem zei

Ik ben trots op je!!!!!!!!
XXXX
Rosanne

Pim Uijttewaal zei

Mooi blogje Gitte! Ik zie een lichtpuntje voor velen in de toekomstige PGB duisternis!

Anoniem zei

Ha Gitte! Goed bezig, echt super gedaan! Spreken vanuit je hart, en laten zien wat er allemaal speelt, daar ben je goed in! En dat komt toch het beste over, ook bij politici! En nu maar duimen dat het effect heeft! Groetjes Nanja

Francis Herbers zei

Hoi Gitte,
Dank je wel voor je inzet. Zo te lezen heb je goed voor het voetlicht gebracht wat het betekent voor jou en veel meer mensen (waaronder ikzelf) als het PGB zomaar wordt afgeschaft. Wel erg frustrerend dat zij er verder ook niet veel van kan zeggen. Ik verwacht veel van het debat morgenavond. Ik ben gewoon ook bang dat de zorg in natura veel duurder uit gaat vallen, waardoor er alsnog veel zorg wordt geskipt waardoor onze kinderen niet meer de zorg krijgen die ze nodig hebben. Het zijn zulke kwetsbare kinderen.

Anoniem zei

Wat ben je toch een hardwerkende moeder!! Je draait je hand niet om voor een infuus... alle andere klusjes (in) en om je kinderen... en dan zo'n inhoudelijk pittig gesprek om voor Rob op te komen en de zorg die jij kunt bieden. Ik hoop en bid dat je veel kracht krijgt bij dit alles! Een knuffel uit Dieren! Elvira
* en trouwens... zullen we eens wat proberen af te spreken??