maandag 4 januari 2010

4-1 Gesprek René Wijnen en Imelda de Groot (revalidatiearts)

Omdat René Wijnen geopereerd moet worden en zodoende 3 maanden uit de running is, wordt de behandeling tijdelijk overgenomen door de revalidatiearts.
Maar eerst moest alles weer naar school. Nadat ik bij Rob vanacht weer alles 2 keer heb moeten vervangen, was het ineens weer vroeg op. Brood smeren voor Stan en het ontbijt voor de rest klaarmaken. En door de sneeuw Rob en Wiese wegbrengen. Valt niet mee om met een rolstoel door een dikpak sneeuw te lopen. Om 11.15 ging ik Wiese weer ophalen en Rob moest ook mee omdat we naar het Radboud moesten. De weg was goed begaanbaar en het had op de meeste plaatsen lange niet zoveel gesneeuwd als hier, dus was het goed te doen. Dus veel te vroeg op de poli (12.30). We werden gelukkig optijd gehaald. René en Imelda. Op één of andere manier begon het gesprek bij Dr. de Groot, maar niet zoals ik verwachtte. Ze begon mij te vertellen dat we thuis niet over Rob mochten praten als hij erbij was. Dat we ons goed aan het dieet moesten houden etc. Ik werd eigenlijk overdondert. Want wat was dit? Wou ze impliceren dat ik me niet aan het dieet hield? Dacht het wel... Nee dat was niet zo... Maar waarom zei ze dit dan? Ze waren blij dat het zo goed ging (ja ik ook natuurlijk). En dus moesten we dat een jaar zo houden. DACHT HET NIET!!!
Het is ook heel fijn dat het goed gaat, maar dat stoma is een ellende!!!! Er was afgesproken een half jaar! Nou zei ze en als we dat stoma goed krijgen. Nou dan moeten ze me wel overtuigen dat rust geven van de dikke darm de oplossing is anders niet. Ik vond het een beetje raar gesprek. Ik dacht dat het zou gaan over de diagnosen en de oplossing, maar niks daarvan. Het was eerder een belerend gesprek over hoe ik het aan moest pakken. Beetje vreemd.
Daarna gooide ik mijn papiertje op tafel en zei dat ik het daarover wilde hebben. Ik had namelijk alles op papier gezet. De probleemstellingen en de oplossingen. Ja en daar was René blij mee en daar kon hij ook wat mee.
Toen ging het gesprek eindelijk daarover.
3 problemen hebben we dus.
1. Pijn overdag aan de dikke darm als gevolg van versmalling of iets anders.
oplossing: a. rust (zoals nu) b. verwijderen versmalling en weer spoelen c. verwijderen dikke darm en een pouch aanleggen (dunne darm aan anus maken)

2. Vernauwing 5 cm voorbij anus. Oplossing: a. Rust (wat niet zal helpen omdat die vernauwing er waarschijnlijk altijd is geweest) b. verwijdering (is bij vorige darmverwijdering niet gebeurd ivm risico's)

3. Lekkage Malone. Oplossing Revisie malone
René was het met de oplossingen eens, maar hij wilde niet zeggen of kon niet zeggen welke hij prefereert. Dit wordt 27 januari beslist op de poli bij dr. Levitt.
René ging dit ook eerst met Ivo de Blaauw bespreken. Kortom mijn huiswerk was goed. Mijn papiertje is daar gebleven.
Nu dus afwachten en over 3 weken weten we meer.
Met een beetje dubbel gevoel naar huis...

1 opmerking:

Elvira zei

Goed gedaan moeder!
En laat je niet kisten, wie dag en nacht zoonlief verzorgt kan wel wat maken tegen iemand die denkt dat ze weet hoe het zal moeten gaan. Jammer dat Rene even uit de running is.. We zijn erg benieuwd wat het gaat worden 27/1... Knuffel van ons,
Jense&Elvira&Joas&Naomi