dinsdag 17 december 2013

17/12 Infuus,

En daar zitten we weer. Te wachten tot de antibiotica via het infuus erin zit. Wederom een kuur. Dit keer vanwege een ontstoken teen. Niet te geloven. Alle kleine wondjes worden meteen grote infecties. Ja ik heb gedaan wat de normale wondzorg voorschrijft als een inmiddels ervaren wondverpleegkundige. Hoe het kan? Ik weet het ook niet. De weerstand van het lijfke van Rob is gewoon niet goed.
een infuuspaal voor de kerstboom
Gisteren belde Dr. Draaisma mij keurig op. Hij stelde voor om teicoplanine te starten. De kweek van de teen was nog niet binnen, maar aangezien de teen zondag helemaal open was gegaan en de pus er zo uitliep, konden we niet meer wachten. Ik zei nog dat ik dacht dat we floxapen zouden starten zoals we op de poli hadden afgesproken.
Draaisma zei dat dat 4x per dag gegeven moest worden. Ja dat had ik idd inmiddels ook gevonden op internet. Teico maar 2x. Ik vroeg gewoon aan de kinderarts welk middel hij in het ziekenhuis zou hebben gegeven en welk het beste was om nu te geven. Zijn antwoord was Floxapen. Ik zei dat dat dan gewoon de beste optie was en Draaisma was het daar mee eens. Ja ik weet ook wel dat het veel werk is, maar de ervaring in het verleden met zijn grote teen leert mij dat we het nu met de beste antibiotica moeten bestrijden. We zitten niet weer op een botverwijdering te wachten. Hij vroeg of ik ook een kweek af kon nemen van de pus die nu uit zijn teen kwam. Ja dat kan ik, ga ik regelen met de huisarts.
Ik geloof dat de kinderarts een beetje medelijden had met de hoeveelheid werk dat ik erbij krijg. Ja het is veel. Zo'n 5,5 uur per dag en met korte nachten. Ik bedoel maar, om 12 uur 's nachts de laatste gift, dan kun je om 1 uur gaan slapen en om 6 uur moet je weer de volgende dosis geven. Maar het is niet anders.
Dus vandaag nadat ik de kinderen naar school had gebracht snel even wat rekeningen maken en daarna naar Nijmegen om alles daar bij de apotheek op te halen. De Radboudapotheek is een zeer fijne apotheek meer goed meedenkende medewerkers. De dosis floxapen was bv net niet genoeg, dus gingen ze voor de zekerheid contact opnemen met de arts. Ik vertelde dat ik dit al met Draaisma had besproken, maar ik vind het heel goed dat ze het nog na gingen vragen. Uiteindelijk klopte de dosis.
Daarna langs de huisarts voor een kweekstokje. Precies om 12 uur thuis. Op tijd om de eerste dosis antibiotica te geven, maar ook nog eerst snel de kweek afnemen. Kinderen naar school en daarna snel even de kweek naar huisarts brengen.
teen vlak voor dat die open ging
Uit school was het weer tijd voor de TPV en daarna kwam de man van Welzorg voor een nieuwe rolstoel. De maten opgemeten, en morgen krijg ik via mail wat voorstellen wat zou kunnen en wat niet.
En na het eten weer de antibiotica en zo zijn de dagen goed gevuld.
En dan heb ik het katheteriseren en stomazorg etc nog niet eens genoemd. Ook het wassen en aankleden nog niet. Ik luisterde nog een fragment terug van Pieter Hasekamp van ZN die zeer stellig ten horen gaf dat er geen PGB in zorgverzekeringswet komt. Man wat zou ik hem nu graag hier een dag mee laten lopen. Gewoon 1 dag met mij alles doen wat ik ook doe. Ik kan er zo boos om worden.
Morgen is het zorgdebat. We gaan die volgen met zorgen. De berekening heb ik ze al laten zien. Willen ze mijn dag ook eens goed bestuderen? En liever nog eens een dag in het echt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Gitte,
Ook wij hebben onze meervoudig gehandicapte zoon altijd veel zorg gegeven. (geen infusie thuis, maar meer zorg op het gebied van de longen)
Ik snap dat een arts een makkelijkere AB voorstelt, maar als moeder wil je echt het beste voor je kind en als dat dan 4 x per dag moet, dan doe je dat gewoon. Ook wij deden heel veel zelf of met een zo klein mogelijke groep in verband met het infectie gevaar. Ik snap je angst over de beslissingen in de politiek en wil je veel sterkte wensen. Zet hem op, want er is er maar 1 die de juiste zorg kan leveren en dat ben jij als moeder. (zo heb ik het ook altijd gezien en gezegd) Mirjam van Splunter. (weblog lezer via de weblog van Quint)